Aminokyseliny: nepostradatelná součást našeho jídelníčku i života

img

Lámete si hlavu nad tím, co jsou vlastně aminokyseliny a proč je zrovna vy máte zařadit do svého jídelníčku? To je dobře! Aminokyseliny jsou totiž velmi důležité pro lidský organismus.


Z chemického hlediska se jedná o organické kyseliny obsahující aminovou (-NH2) a karboxylovou (-COOH) skupinu. Z lidského hlediska jsou aminokyseliny základní složkou proteinů a peptidů (strukturních bílkovin), které zastávají v živém organismu stavební funkci.


Aminokyseliny dodávají tělu živiny, jež jsou pro jeho správné fungování nezbytné. Zajišťují stavbu tkání a buněk, jejich obnovu a jsou základní látkou pro tvorbu enzymů a hormonů. Mimo to jsou součástí protilátek a látek na srážení krve.

Účinky aminokyselin ocení NEJEN sportovci, protože…

  • podporují růst svalů,
  • chrání svalová vlákna před poškozením,
  • zamezují ztrátě svalové hmoty při redukci váhy,
  • urychlují regeneraci organismu po fyzické zátěži a průběh biochemických reakcí v těle,
  • pozitivně ovlivňují srdeční činnost,
  • zlepšují viskozitu krve,
  • jejich deriváty fungují jako neurotransmitery při nervovém přenosu.

Jaké jsou druhy aminokyselin?

Ve většině bílkovin je zastoupeno 22 různých aminokyselin, které se rozdělují do 2 skupin:


Esenciální aminokyseliny jsou pro lidský organismus nezbytné, tělo si je bohužel nedokáže vytvořit samo. Je tedy nutné je dodávat v potravě či pomocí doplňků stravy, abyste pokryli jejich denní potřebu.


Patří mezi ně:

fenylalanin, izoleucin, leucin, lysin, methionin, threonin, tryptofan, valin. U dětí jsou to navíc arginin a histidin.

Neesenciální aminokyseliny jsou také důležité, ale tělo si je dokáže vyrobit samo.

Vytváří se v játrech z přijatých bílkovin, není proto potřeba je přijímat formou stravy nebo různých doplňků.


Patří mezi ně:

alanin, asparagin, kyselina asparagová, glutamin, kyselina glutamová, tyrosin, glycin, prolin a serin.


Přirozené zdroje aminokyselin

Ve stravě samostatně aminokyseliny nenajdeme. Přijímáme je z bílkovin, které naše tělo rozloží na jednotlivé aminokyseliny.


Nejlepším zdrojem jsou potraviny živočišného původu:

  • maso – hovězí, drůbeží, skopové, jehněčí, králičí
  • ryby – tuňák, losos, makrela, sardinky
  • mléko a mléčné výrobky
  • vejce

Najdete je i v rostlinných potravinách:

  • luštěniny – fazole, čočka, hrách, sója
  • obiloviny – ovesné vločky, rýže, pohanka, pšeničné klíčky
  • ořechy – mandle, vlašské ořechy, kešu, pistácie, arašídy, lískové ořechy
  • semena – sezam, dýňová nebo slunečnicová semínka
  • zelenina – brambory, špenát, květák, celer, řepa, petržel, rajčata
  • ovoce – jablka, hrušky, meruňky, broskve, vodní meloun, mango, papája, fíky
  • pivovarské kvasnice
  • houby

Kdy užívat více aminokyselin

Pokud jste se rozhodli vrhnout do víru fitness života a dávat si pravidelně do těla za účelem získání svalové hmoty či redukce váhy, rozhodně nezapomeňte doplňovat aminokyseliny nejen ze stravy. Kvalitní aminokyseliny formou sportovní výživy dodají vašemu tělu vše, co potřebujete.


Při silovém tréninku a fitness nadšencům doporučujeme užívat před tréninkem i po něm AMINO PRO BUILDING. Tablety, které výborně kombinují vysoce účinný hovězí proteinový izolát, aminokyseliny BCAA (L-leucin, L-valin, L-isoleucin v poměru 2 : 1 : 1) a L-arginin AKG 2 : 1. S nimi zaručeně rostou svaly jak houby po dešti.


Větší přísun aminokyselin je však nutný i při těžší a dlouhodobé infekci, nemoci či stresu, kdy je lidský organismus oslabený.

Sdilet:
Čekejte prosím